De oorzaken van lage rugpijn

Bijgewerkt op: 1 feb.

Lage rugpijn is de meest voorkomende chronische ziekte bij mannen en vrouwen ouder dan 15 jaar. Lage rugpijn wint zelfs van te hoge cholesterol en te hoge bloeddruk. (bron: Gezondheidsenquête, Sciensano, 2018)


Voor veel mensen is lage rugpijn een alledaags probleem, maar dat wil niet zeggen dat lage rugpijn ‘normaal’ is. Elke pijn die je voelt, is een signaal van je lichaam dat er iets niet juist is. Toch denken veel mensen dat lage rugpijn iets is waarmee ze moeten leren leven.


Gelukkig is lage rugpijn in de meeste gevallen wel behandelbaar. In dit artikel verklaar ik drie oorzaken van lage rugpijn die ik tegenkom in de praktijk. Daarna leg ik uit hoe ik lage rugpijn succesvol behandel.


drie oorzaken van lage rugpijn

het SI gewricht

stand van het bekken

spanning

behandeling van lage rugpijn bij happyagain

doorbreek de cirkel





drie oorzaken van lage rugpijn


Er zijn tal van oorzaken voor lage rugpijn, de ene al serieuzer dan de andere. Wanneer je twijfelt over pijn die je voelt, neem je best contact op met je huisarts.


In mijn praktijk komen veel mensen met klachten over lage rugpijn. Vaak lopen mensen al jaren rond met de pijn, waardoor het zoeken van de oorzaak een onbegonnen werk lijkt. Uiteindelijk volstaat het meestal niet om enkel de originele oorzaak aan te pakken. Doordat mensen zo lang rondlopen met de pijn, ontstaan er nieuwe problemen die opnieuw rugpijn veroorzaken. Verder in dit artikel lees je meer over die vicieuze cirkel van rugpijn, maar laten we starten bij het begin.


het SI gewricht


Het SI gewricht (sacro-iliacaal gewricht) is een klein gewricht dat zich midden in je bekken bevindt. Het verbindt je bekken met je sacrum (waar je staartbeen aanhangt). Hoewel het een relatief klein gewricht is, is het wel enorm sterk: het SI gewricht draagt het volledige gewicht van je bovenlichaam.


Een gewricht heeft als functie om twee botten te laten bewegen ten opzichte van elkaar. Verschillende soorten gewrichten zorgen voor verschillende bewegingen. Neem bijvoorbeeld je schouder, die kan in veel meer richtingen bewegen dan je elleboog. In het SI gewricht is er maar ruimte voor heel kleine, gecontroleerde bewegingen. Dat wilt meteen ook zeggen dat een kleine afwijking in het gewricht een relatief groot effect heeft.


Wanneer je SI gewricht uit evenwicht is, kan je pijn voelen in je onderrug, heup of lies en zelfs pijn die uitstraalt tot in je been. In de praktijk zijn er verschillende testen die uitgevoerd kunnen worden om te bepalen of het SI gewricht geblokkeerd is of uit positie is. Deze testen worden niet aangeleerd in klassieke medische opleidingen, waardoor veel artsen en specialisten ze dus ook niet uitvoeren.


stand van het bekken


Je bekken vormt het centrum van elke beweging. Wanneer er daar dus iets fout zit, moet je lichaam dat bij alles wat het doet gaan compenseren. Die continue compensatie is enorm belastend, vooral voor de spieren van de lage rug.


Het bekken kan in elke richting fout staan en op een scheve basis kan je geen rechte toren bouwen. Een afwijking in het bekken is dus vaak ook zichtbaar op andere plaatsen in het lichaam. Ook hier kunnen verschillende testen uitgevoerd worden om te bepalen hoe precies het bekken uit positie staat.


Bij afwijkingen in de bekkenstand klagen mensen vaak van druk of spanning in de lage rug. Ze merken ook dat bepaalde bewegingen stroef lopen of pijnlijk zijn. Een holle rug is vaak een gevolg van een bekken dat te veel naar voren gekanteld is. Door het bekken te resetten naar de originele, neutrale positie wordt ook de rug weer minder hol.


spanning


Stress heeft een enorm effect op ons lichaam. Je herkent ongetwijfeld de volgende typische stress-klachten: gespannen of zware schouders, hoofd- of nekpijn en natuurlijk lage rugpijn. Emotionele of mentale stress wordt dus letterlijk vertaald in spanning in je lichaam. Ook dit is een signaal van je lichaam dat er iets fout is.


Voor lage rugpijn is voornamelijk de psoas spier belangrijk. De psoas loopt van je ruggengraat naar de binnenkant van je dijbeen. Het is een zeer stressgevoelig spier, ze raakt dus snel overspannen bij overmatige stress. Een overspannen psoas kan lage rugpijn of liespijn veroorzaken.


Wanneer je weefsel een lange tijd onder spanning staat, besluit je lichaam om het vast te zetten om zo efficiënter om te gaan met energie. Je lichaam doorbreekt op die manier de link tussen de stress en de spanning en het vergeet als het ware de spanning weer af te zetten als de stress weg is. Zo komt het dat de pijn vaak nog aanhoudt wanneer de stress al weg is.


behandeling van lage rugpijn bij happyagain


De catch zit in het feit dat alles in je lichaam met elkaar verbonden is. Deze drie oorzaken van lage rugpijn komen zelden apart voor. Veel behandelingen richten zich slechts op één van de drie oorzaken, waardoor ze op lange termijn dus niet aanslaan.


De drie oorzaken creëren een vicieuze cirkel van lage rugpijn:


Door het onevenwicht in je SI gewricht moet je bekken anders gaan bewegen. Ook daar ontstaat na verloop van tijd een onevenwicht. Doordat je SI gewricht en je bekken nu uit evenwicht staan, moeten alle omliggende weefsels dat evenwicht gaan herstellen. Spieren die moeten compenseren worden op slot gezet om de druk aan te kunnen. Dat voel je als spanning.


Door een periode te veel stress te doorstaan, vertaalt je lichaam die stress naar spanning in je rug. Die spanning kan zo sterk worden dat het je bekken en/of je SI gewricht uit evenwicht trekt. Doordat er een onevenwicht is, moet je lichaam dat gaan compenseren. Deze compensatie zet spanning op de spieren en het bindweefsel van de lage rug.


Of je nu start bij een onevenwicht of start bij stress, heel vaak wordt het een vicieuze cirkel die je lichaam niet zelf kan doorbreken. Je hebt dan een behandeling nodig die alle aspecten aanpakt: de spanning én het onevenwicht in de gewrichten.


Daarvoor moet je dus bij happyagain zijn. Tijdens je behandeling reset ik de weefselspanning en het onevenwicht in de aangedane gewrichten. Zo kan je lichaam weer met een schone lei verder.


doorbreek de cirkel


Heb jij last van lage rugpijn bij het bewegen of wanneer je aan je bureau zit? Boek dan meteen een sessie via de online agenda en maak komaf met lage rugpijn.

Hoe sneller je reageert op pijn, hoe sneller je ook herstelt.


132 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven